Mikä auttaisi krapulaan?

Kaikki meni nätisti, kotiin tultiin ajoissa ja yöuntakin vedettiin palloon kahdeksan tuntia. Tai ilta venähti, annoksia kaatui kurkkuun suunniteltua enemmän ja unen sijasta iski tajuttomuus. Silti lopputulos on kummassakin tapauksessa sama: kauhea krapula ja eksistentiaalinen kysymys siitä, voiko krapulaan kuolla. Kun jälkitauti iskee, ei auta kuin kärsiä, sillä vahinko on jo tapahtunut. Krapulaa ei saa pois nopeasti, vaan kärsimys kestää niin kauan kuin viimeinenkin jäämä alkoholin aineenvaihduntatuotteista on poistunut elimistöstä.

Krapulan hoito on pikkutarkkaa puuhaa. Keinoja selvitä on yhtä runsaasti kuin krapuloitsijoitakin, ja vuosisatojen aikana kikkoja on kertynyt siinä määrin, että voidaan puhua omasta kansan keskuudessa sukupolvelta toiselle siirtyvästä perimätiedon muodosta. Mitä keinoja krapulan estämiseen ja sen keston lyhentämiseen on siis perinteisesti käytetty?

Krapulan ehkäisy

Onko krapulan estäminen mahdollista? Siinäpä ikuisuuskysymys, johon on etsitty vastausta läpi aikojen ja paikkojen. Laajinta suosiota nauttivat metodit ovat suhteellisen yksinkertaisia. Pitää juoda paljon vettä, syödä tasaisesti juopottelun lomassa ja pysytellä mielellään yhdessä juomalaadussa läpi illan.

Vettä kehotetaan nauttimaan sekä ennen ja jälkeen juhlimisen mutta ennen kaikkea sen aikana. Veden juomisessa nyrkkisäännöksi annetaan usein yhden suhde yhteen eli että jokaista drinkkiä kohden juodaan lasillinen vettä. Näin alkoholi ei pääse aiheuttamaan niin vakavaa nestehukkaa. Edellytyksenä on se, että nesteytys on kohdillaan jo ennen alkoholin nauttimista eli vettä pitää juoda hyvissä ajoin etukäteen. Kun kapakasta on päässyt viimein kotiin, kannattaa itseensä upottaa vielä iso tilavuusmitallinen vettä ennen sammumista.

Suomalaiseen juopottelukulttuuriin kuuluu keskeisesti se, että kännin voima pyritään maksimoimaan. Käytännössä moni vetää keittoa tyhjään vatsaan, jolloin viina todellakin nousee päähän kovempaa. Darran ankaruuden suhde kännin kovuuteen on suoraan verrannollinen. Eipä siinä, monelta ruokailu unohtuu osittain tahtomattaankin, sillä muutama litra olutta vatsassa tuo kieltämättä kylläisen olon. Monesti ryyppyillan ainoa ateria on viimeisillä voimilla yön pikkutunneilla hankittu grilliannos tai pizza. Tässä vaiheessa syömisestä ei ole suurempaa hyötyä seuraavaa päivää ajatellen. Ruokailla pitäisi yhtä aikaa juomisen kanssa ja napostella jotain joka ryypyn väliin. Venäjällähän tämä osataan perin pohjin, ja zakuskojen avulla litrakin votkaa häviää kuin kiukaaseen. Kun vatsalaukussa on tasaisesti muutakin apetta kuin nestemäistä, myös alkoholi imeytyy hitaammin ja tasaisemmin. Silloin myös pahin krapula voi jäädä tulematta.

On myös yleinen käsitys, että juopotellessa tulisi pidättäytyä vain yhdessä juomalaadussa eikä nykiä naamaan mitä tahansa kouraan satutaankin lyömään. Alkoholijuoman laadulla ei kuitenkaan ole suurta merkitystä kohmelon suhteen, vaan ratkaisevaa on juodun alkoholin kokonaismäärä. Kauhistuttava olo tulee samalla varmuudella riippumatta, joiko pelkästään pullon viinaa vai vain puolikkaan muutamalla oluella höystettynä. Moni on myös siinä uskossa, että käymisteitse valmistetut juomat aiheuttavat kovemman dagen efterin. On totta, että käymisen sivutuotteena esimerkiksi oluessa on tiettyjä aromiyhdisteitä, jotka saattavat todella pahentaa seuraavan aamun olotilaa. Jotkut voivat toki olla näille vaikutuksille toisia alttiimpia, mutta herkkäkin konossööri saa 15 juodun oluen jälkeen syyttää huonosta olosta vain itseään viattomien käymistuotteiden asemesta.

Krapulan parantaminen

Klassinen kolminaisuusoppi krapulan parannukseen käsittää nesteen nauttimisen, suolaisen syömisen ja lepäämisen. Oireista katkerimmat liittyvät elimistön kuivumiseen, sillä alkoholi on voimakas diureetti eli se poistaa kehosta nestettä tehokkaasti. Veden litkimisen tausta-ajatuksena on korvata menetetty neste, mutta todellisuudessa siitä ei juuri ole apua. Nesteytys pitäisi aloittaa jo ennen alkoholisuoritusta ja jatkaa sitä tasaisesti illan mittaan. Seuraavana päivänä on jo liian myöhäistä, eikä tankkaaminen aiheuta muuta kuin verenpaineen nousun ja päänsäryn pahenemisen. Veden sijasta olisikin fiksumpaa nauttia jotain (alkoholitonta) juomaa, joka sisältää hitaita hiilihydraatteja ja sokeria energiavajeen taltuttamiseen.

Toinen tavallinen harhaluulo on, että viinan juominen saa elimistön suolatasapainon häiriintymään siinä määrin, että sitä pitää korjailla jälkikäteen syömällä erityisen suolaista ruokaa. Ei tietenkään pidä kiistää ruuan merkitystä paitsi elintärkeän energian lähteenä mutta myös henkistä darrahelvettiä lohduttavana mielitekona. Lauantai- ja sunnuntaiaamut ovatkin pizzerioille parhaan myynnin aikaa.

Sivumennen sanoen, krapula ja suolaisen himo ovat kuuluneet yhteen todennäköisesti aina, mikä ilmenee myös suomalaisen kirjallisuuden klassikoissa. Seitsemän veljeksen Lauri “iskee kouransa lihaan ja leipään” heti herättyään kohmeloisena hiidenkiveltä. Toinen itsestäänselvä esimerkki on Tuntemattoman kersantti Hietanen ja hänen suolasilakan anelunsa. Krapulaisia seikkailuitaan käyvät Huovisen Lampaansyöjät huomaavat, että kiilattuaan sisuksiinsa puolen kilon edestä lampaanlihaa (ruokaryyppyjä unohtamatta) on mies taas valmis keskustelemaan elämän perustavista kysymyksistä, “vieläpä kovalla, rötisevällä äänellä”.

Joka tapauksessa, darramättö on mielihyväreseptoreita kutitellessaan mannaa ensisijaisesti psyykelle, mutta fyysisiä oireita lievittäviä ominaisuuksia sillä ei juuri ole. Krapulassa verensokeri on tyypillisesti alhainen, ja siihen ruokailu toki auttaa. Mutta nimenomaan suolaiselle ruualle ei vahvoja perusteita ole. Suola kerryttää elimistöön nestettä, mikä taas nostaa verenpainetta ja pahentaa päänsärkyä. Raskas ateria ei muutenkaan kevennä oloa, vaan ruoansulatuselimistöön virtaava veri aiheuttaa niin kovin piinaavaa sydämentykytystä. Runsaslukuisina aktivoituvat vatsahapot puolestaan tuovat tutun kuvotuksen tunteen.

Lepo on klassisista konsteista ainoa, jota voi varauksetta suositella. Se helpottaa ryyppäämisen jälkitaudin oireita, mutta ei suoranaisesti paranna tuota elimistössä vallitsevaa myrkytystilaa. Mutta pakkohan se on levätä, kun sängystä nouseminenkin on jo työn ja tuskan takana. Jotkut vannovat fyysisen ponnistelun nimeen kohmeloa hoitaessaan, mutta raskas urheilu tai ankara saunominen voivat itse asiassa olla erittäin haitallisia hoitomuotoja. Kova fyysinen rasitus tilanteessa, jossa keho on muutenkin myrkytystilassa voi aiheuttaa rytmihäiriöitä ja pahimmillaan jopa sydäninfarktin. Krapulassa hikoilu on yleensä väistämätöntä ja oikeastaan kuuluu asiaan, mutta “pahan hien poistaminen” on vanhan kansan pseudotiedettä parhaimmillaan.

Suojakaan ei paranna krapulaa, mutta lievittää sen oireita

Rohtos Labsin Suoja-tuote on kehitetty torjumaan asetaldehydin vaikutuksia elimistössä. Asetaldehydi on etanolin aineenvaihduntatuote, joka on yhteydessä krapulan oireisiin. Suojan vaikutus on kolmiosainen:

1) Suoja torjuu asetaldehydia suoraan: se tehostaa asetaldehydia neutraloivan glutationin tuotantoa maksassa. Glutationi ikään kuin nappaa kiinni asetaldehydimolekyylistä ja neutraloi sen ennen kuin se ehtii aiheuttaa epämiellyttäviä oireita.

2) Suojan sisältämät rohdokset (mm. maarianohdake) suojaavat ja tehostavat maksan toimintaa krapulan kaltaisessa elimistön rasitustilanteessa.

3) Suoja sisältää mineraaleja, suoloja ja hivenaineita, joita kehosta poistuu melko suuressa määrin keskimääräisen baari-illan aikana. Suoja siis torjuu alkoholin diureettisia vaikutuksia.

Rohtos suorittaa parhaillaan kokeita Helsingin yliopiston laboratorioissa. Käytössä on ainutlaatuinen laitteisto, jolla voidaan mitata asetaldehydin määrää uloshengitysilmassa. Alustavat tulokset kertovat, että Suoja todella estää asetaldehydin kertymistä elimistöön. Suoja toimii siis täsmälleen päinvastoin kuin alkoholismin hoidossa yleisesti käytetty Antabus, joka estää asetaldehydin pilkkoutumista elimistössä.

Suoja ei ole tuote, jonka avulla viinaa voisi juoda enemmän. Sen tarkoituksena on tehdä elämästä vähän helpompaa ja mahdollistaa juhlahetket ilman että seuraava päivä menee kansanterveydelle. Jokaisen on joskus päästävä vähän ulos tuulettumaan, mutta niin, että seuraavaa päivää ei menetetä krapulalle. Tähän Suoja tarjoaa ratkaisun. Sen avulla voi käydä irrottelemassa ilman pelkoa toimintakyvyn menettämisestä seuraavana aamuna.