Omia kokemuksia lisäravinteista

Tämän blogin kirjoittajalla, ja varmaankin kaikilla sen lukijoilla, on tietty mielenkiinto parantaa hyvinvointiaan, terveyttään ja suorituskykyään ja sitä kautta saada parempia tuloksia siellä, missä niitä kukakin halajaa.

Olen käyttänyt viimeisen kolmen vuoden aikana huomattavan paljon aikaa ja rahaa lisäravinteisiin, pyrkimyksenäni selvittää, mikä vaikutus niillä mahdollisesti on itselleni. Olen lukenut useita tutkimuksia ja kirjallisuutta sekä mitannut verikokeiden avulla mahdollisia muutoksia elimistössäni. Olen käyttänyt laadukkaiden valmistajien tuotteita, joita yleisesti pidetään parhaina, mutta tietyissä tapauksissa olen kokeillut myös halvempia tuotteita silloin, kun se on tuntunut järkevältä.

Olen käynyt läpi vitamiinit, mineraalit ja hivenaineet ja pyrkinyt etsimään niiden parhaiten imeytyvät ainemuodot (yleisesti metyloidut vitamiinit, ja jos mahdollista niin myös useampaa saman aineen eri muotoa). Lain sallimissa rajoissa olen kokeillut myös ison määrän esoteerisia aminohappoja, adaptogeeneja, antioksidantteja, nootropiineja ja paljon muuta.

Tulokset lisäravinteiden testaamisesta

Mitä sitten olen huomannut? Lyhyesti sanottuna: en juurikaan mitään niin kauan kuin kyse on vitamiineista, mineraaleista, hivenaineista ja antioksidanteista. Onnistuin saamaan kasan hiuksia lähtemään takaraivoltani liiallisen A-vitamiinin saannin vuoksi. Verikokeet ovat todenneet saman kuin omakohtaiset kokemukseni: kaikki arvot olivat joko optimialueella tai osin jo liian korkeita (lääkäri suositteli, etten söisi D-vitamiinia, B12-vitamiinia tai magnesiumia ollenkaan). Verikokeet on otettu tiettyjä aineita arvioiden, ja olen ottanut kokeita ilman lisäravinteita ja lisäravinteiden kanssa. Olen nykyään jättänyt pois kaikki vitamiinit lukuunottamatta D-vitamiinia jota otan syvimpään kaamosaikaan, sekä mahdollisesti tiettyjä B-vitamiinin muotoja, jotka auttavat muita aineita joko imeytymään paremmin tai toimimaan tehokkaammin.

Toisaalta olen hyvinkin vakuuttunut ja innostunut adaptogeenien ja tiettyjen ”funktionaalisten” lisäravinteiden ja nootropiinien suhteen. Olen huomannut itselleni hyötyjä mm. seuraavista adaptogeeneista: eleuthero, rhodiola rosea, ashwagandha, chaga, cordyceps, lion’s mane, reishi, schisandra, he shou wu ja ginseng. Osa näistä tunnetaan suomalaisilla nimillä kuten lakkakääpä, pakuri tai ruusujuuri.

Olen myös todennut eri koliinimuodot (CDP ja A-GPC) ja yleisesti neurotransmitterit sekä teaniinin ja kofeiinin yhdistelmän todella hyvin toimiviksi. Käytän osaa näistä päivittäin, vaihdellen eri aineiden kesken säännöllisesti (jättämällä kunkin aineen aina viikoksi–pariksi pois, jottei elimistö ”totu” siihen ja teho säilyy). Esimerkiksi aamukahvini sekaan menee aina paria sieniuutetta jo pelkästään maun vuoksi, mutta uskon, että tämä on yksi syy siihen, etten ole ollut sairaana useaan vuoteen.

On tärkeää pitää mielessä että, tämä on ainoastaan yhden henkilön kokemuksia asiasta.

Iso syy vitamiinien ja muiden lisäravinteiden toimimattomuuteen / tarpeettomuuteen kohdallani on siinä, miten terveellisesti elän. Olen fanaatikko ruoan suhteen ja syön todella monipuolisesti ja terveellisesti. Liikun melko paljon ja harrastan joogaa ja meditaatiota säännöllisesti. En käytä mitään päihteitä tai lääkkeitä ja kotona on rakastava perhe suurilla sydämillä varustettuna. Vaikka kaikki nämä seikat vaikuttavat suuresti hyvinvointiin, niin uskon ruokavaliolla olevan suurin yksittäinen vaikutus tämän lisäravinnekokeen ”floppiin”. Syön niin paljon ravinnerikasta ruokaa, että yksinkertaisesti saan siitä kaikki tarvittavat ravinneaineet. Juon lisäksi paljon laadukasta vihreää teetä sekä syön paljon hapatettuja ruokia, joten biootit ja antioksidantitkaan eivät saa mitään huomattavaa vaikutusta aikaan. Uskon myös, että hyvä ”baseline” mahdollistaa funktionaalisten lisäravinteiden parhaan mahdollisen toimivuuden.

Olen siis huomannut että voin jättää suuren osan peruslisäravinteista ostamatta ja tehostaa hyvinvointiani ja tehokkuuttani tietyillä funktionaalisilla lisäravinteilla ja tämä on oma mielenkiintoni kohde nyt ja tulevaisuudessa. Tämä on myös se, mihin Rohtos Labs pääasiassa keskittyy. Lisää omia suosikkejani on tulossa pian myös Rohtos Labsin valikoimiin!

Tutustu valikoimaan: SUOJA, RAUHA, PIRISTE ja MATCHA.